Szkolny Ośrodek Kariery
W ramach tegoż projektu w szkole funkcjonuje Szkolny Ośrodek Kariery, w którym z młodzieżą pracuje szkolny doradca zawodowy i czuwa, aby świadome planowanie rozwoju zawodowego rozpocząć już na początku nauki w gimnazjum. Szkolny Ośrodek Kariery wyposażony jest w komputer, telewizor, wideo, urządzenie wielofunkcyjne, liczne pomoce i publikacje książkowe, programy multimedialne, zbiór filmów, ulotki informacyjne, zbiór standardów kwalifikacji zawodowych wydany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz teczki zawodów. Część pomocy do SzOK-u została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu Szkoła Równych Szans II i IV edycja.
Celem funkcjonowania SzOK-u jest wyrównywanie szans edukacyjnych oraz zwiększenie aspiracji edukacyjnych i społecznych, rozwijanie zainteresowań uczniów, przezwyciężanie barier w dostępie do wykształcenia, umożliwienie uczniom zdobywania dodatkowej wiedzy i umiejętności ułatwiających dalszą edukację i wybór ścieżki zawodowej. W ramach pracy z młodzieżą szkolny doradca zawodowy realizuje cele związane z kształtowaniem postaw, zachowań i umiejętności, a także cele związane
z wiedzą. W Szkolnym Ośrodku Kariery uczniowie rozpoznają swoje mocne i słabe strony, kształcą postawy otwartości na wiedzę oraz kreują postawy aktywne. Nabywają nowych umiejętności planowania przyszłości zawodowej, organizują działania własne i zespołu; wiedzą, gdzie należy poszukiwać pracy i jak nawiązać kontakt z pracodawcą. W ramach zajęć uczniowie poznają „świat zawodów” i ścieżki edukacyjne, które do nich prowadzą. Uczą się, jak sporządzać i kompletować dokumentację związaną z pracą.
W trakcie realizacji projektu SRS IV edycja z zajęć w Szkolnym Ośrodku Kariery skorzystało ponad dwustu uczniów. Oprócz zajęć indywidualnych, prowadzone były zajęcia grupowe oraz z całą klasą.
W pracy z uczniami szkolny doradca zawodowy wykorzystuje program e-SzOK, Labirynt zawodów oraz liczne testy do samobadania. Dzięki nim gimnazjalista dowiaduje się, jakie ma zdolności, umiejętności, odporność na stres oraz skłonności zawodowe.
We wszystkich klasach trzecich przeprowadzono „Ankietę skłonności zawodowych”, dzięki której uczniowie dowiedzieli się, w jakich gałęziach gospodarki mogą w przyszłości pracować i jakie zawody wykonywać. Podczas zajęć ze szkolnym doradcą zawodowym, Wiesławą Kucharską, uczniowie ostatnich klas gimnazjum zapoznali się z trendami na rynku pracy w Polsce, które będą obowiązywać do roku 2020 oraz jacy specjaliści będą poszukiwani w przyszłości. Gimnazjaliści uczestniczyli
w targach szkół ponadgimnazjalnych, które były zorganizowane w naszej szkole w 2013 roku. Kolejni uczniowie zapoznają się z ofertą edukacyjną w naszym regionie w maju 2014.
Młodzież, która jest zainteresowana planowaniem własnej kariery zawodowej, ma możliwość uczestniczenia w Międzynarodowym Salonie Edukacyjnym w Warszawie. W ubiegłym roku szkolnym uczestniczyła w nim trzydziestoosobowa grupa młodzieży, w 2014 roku również będzie zorganizowana kolejna wycieczka. Wyjazdy do Warszawy finansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego. Podczas nich uczniowie mogą zapoznać się z ofertą edukacyjną szkół ponadgimnazjalnych w Polsce,
a także ofertą szkół wyższych w kraju i na świecie. Uczestnictwo w Międzynarodowym Salonie Edukacyjnym prowokuje młodzież do nakreślenia własnej ścieżki kariery zawodowej, wyznaczania celów i sposobów ich realizacji. Wycieczki, targi szkół ponadgimnazjalnych, kontakt z doradcą zawodowym oraz pracownikami różnych branż i studentami mają na celu wspieranie procesu rozwoju zawodowego.
W 2013 roku wdrożono Wewnątrzszkolny Program Doradztwa Zawodowego dla naszego gimnazjum. Zakłada on pracę z uczniami obejmującą wszystkie ciągi oddziałów. W klasach pierwszych uczeń poznaje swoje słabe i mocne strony, umie się skutecznie porozumiewać, dostrzega bariery komunikacyjnie i stara się je eliminować. Tematyka zajęć dotyczy również związku między predyspozycjami i barierami zdrowotnymi a wykonywaniem w przyszłości pracy zawodowej. Uczniowie klas drugich poznają możliwości, jakie wiążą się z ich lokalnym rynkiem pracy, prowadzeniem własnej firmy oraz poznają zawody przyszłości. Dostrzegają wartość swoich zainteresowań i pasji, mają również możliwość spotkań z ciekawymi ludźmi. Uczestniczyli
w spotkaniach autorskich regionalnego artysty – Janusza Karasia. Gimnazjaliści klas trzecich poznają własne preferencje zawodowe, analizują oferty szkół pod względem swoich możliwości
i zainteresowań, oferowanych profili, zajęć dodatkowych oraz szans i możliwości dalszego kształcenia. W trakcie zajęć zapoznają się z przepisami związanymi z pracą dla nieletnich, potrafią napisać cv oraz list motywacyjny. Trzecioklasiści rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się oraz podejmowania trafnych decyzji przy wyborze szkół i profili.
W najbliższym czasie nasi uczniowie zapoznają się z możliwością pracy w największej elektrowni opalanej węglem w Polsce. Poznają pracę w samorządzie gminnym i powiatowym oraz odbędą wycieczkę do Teatru Powszechnego w Radomiu, gdzie spotkają się z aktorką – absolwentką naszej szkoły. Podczas ferii zimowych zorganizowane będą zajęcia ze studentem informatyki Politechniki Warszawskiej, podczas których uczniowie dowiedzą się, jaka droga wiedzie do uzyskania zawodu informatyka i na czym polega jego praca. Wspólnie ze studentem będą programować gry komputerowe.
Praca szkolnego doradcy zawodowego, wdrażanie Wewnątrzszkolnego Programu Doradztwa Zawodowego, bardzo dobre wyposażenie SzoK-u, wpływa na dobre przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy, dynamiczne i elastyczne dopasowanie ludzi do zawodów, w przyszłości zmniejszenie konieczności przekwalifikowań, większą liczbę sukcesów w zawodzie i mniejszą ilość bezrobotnych „z wyboru”. Wiedza zdobyta przez uczniów spowoduje wyrównywanie szans na rynku pracy a także przyczyni się do zmniejszenia problemów z młodzieżą należącą do tzw. kategorii szczególnego ryzyka i zagrożonych marginalizacją społeczną.
Dajmy szansę naszej młodzieży! W naszym gimnazjum nauczymy młodzież, jak ma planować swoją przyszłość, jak osiągnąć w życiu zawodowy sukces!